Molen D
Schepradmolen, gelegen aan de Grote Sloot, bouwjaar 1840, nog geregeld in bedrijf t.b.v. polderafdeling D, ter grootte van 198 ha. Tweede molen op deze plaats, binnenkruier en uitmalende molen, vlucht 23,50 meter, woning. Door laatste particuliere eigenaar maalvaardig gerestaureerd, waarbij het scheprad is verdiept om genoeg tasting te kunnen houden. Nu in eigendom van stichting De Zijper Molens
Afbeeldingen
Door de jaren heen
Molenkaart
Bezoek de molen en zijn geschiedenis
Geschiedenis
Molen D is een in 1839-1840 gebouwde achtkante binnenkruier. Hij bemaalde de 198 ha. grote afdeling D van de Zijpe- en Hazepolder op de Schermerboezem.
Blijkens een van omstreeks 1571-1572 daterende kaart heeft er ten tijde van de eerste bedijking van de Zijpe in deze afdeling geen molen gestaan. Vanaf het begin van de tweede bedijking blijkbaar wel, want op de van 1600 daterende kaart van de Zijpe staat op deze plaats een binnenkruier aangegeven.
In 1839 brandde poldermolen D af, waarna de huidige molen door D. van Veen voor f 8080,– werd gebouwd. Van Veen zette een, gezien de vlucht, zeer robuuste molen neer: het achtkant is zwaar uitgevoerd.
In 1950 werd de bemaling van deze afdeling overgenomen door de aangrenzende afdeling E, die al eerder op elektrische bemaling was overgegaan. Molen D werd buiten bedrijf gesteld en raakte geleidelijk in verval.
In 1958 volgde, voor een symbolisch bedrag, de verkoop aan een particulier. Deze laatste kreeg de verplichting, de molen te onderhouden. Hiervan kwam vrijwel niets terecht en diverse malen wisselde de molen nog van eigenaar/bewoner.
De laatste particuliere eigenaar, Cees Otter, zag wél kans om de situatie voor deze molen, tevens zijn woning, te verbeteren: een flinke restauratie, met tussenpozen uitgevoerd tussen 1987 en 1989, maakte molen D weer maalvaardig en sindsdien was deze ook geregeld in bedrijf.
Tien jaar later, 1999, verkocht Otter zijn molen aan de Stichting De Zijper Molens en verhuisde.
Bij de laatste herstelbeurt is het onderschijfloop verkleind, waardoor het scheprad duidelijk langzamer loopt dan voorheen; daarnaast is dat rad ook verdiept, zodat de tasting is verbeterd. Dat nieuwe onderschijfloop is toen ook voorzien van kunststof staven.
In 2013 kreeg de molen een nieuwe buitenroede, maar als gevolg van de problematiek rond dit type (gedeelde) roeden is ook deze molen in 2017 stilgezet. Het bestuur van de stichting De Zijper Molens handelde evenwel bijzonder alert: een nieuwe roede was snel besteld, waarna men de gedeelde roede kaalzette en op 12 oktober streek. De nieuwe roede is vervolgens op 8 november gestoken en 14 november 2017 was de molen weer maalvaardig.
Hiermee was deze molen de allereerste waar de problemen rond de gedeelde roeden waren overwonnen.
In 2023 werd vastgesteld dat ook de binnenroede aan vervanging toe was. Deze is in september dat jaar gestreken, waarna meteen de nieuwe roede werd gestoken.
Adres
Grote Sloot 414, 1751 LM Schagerbrug
Bouwjaar
1840
Toestand
Werkend
Functie
Poldermolen
Krachtbron
Wind
Kadaster
Gemeente Zijpe, sectie B, nr. 880
Type
Achtkantige molen, grondzeiler
Vlucht wiekenkruis
23,5 m